موقعیت جغرافیایی استان مازندران

استان مازندران که یکی از استان های شمالی ایران می باشد، دارای وسعتی به اندازه ی 23756.4 کیلومتر مربع می باشد. به عبارتی دیگر، این استان 1.46 درصد از مساحت ایران را از آن خود کرده است. در اطراف این استان نیز به ترتیب در شمال، دریای خزر، در جنوب استان های سمنان، البرز، قزوین و تهران، در سمت غرب استان گیلان و در سمت شرق، استان گلستان قرار دارند. در آخرین تقسیم بندی های کشوری، این استان شمالی، دارای 22 شهرستان می باشد. این شهرستان ها به ترتیب الفبایی، عبارتند از: آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، سیمرغ، سوادکوه، سوادکوه شمالی، قائمشهر، کلاردشت، گلوگاه، محمودآباد، میاندرود، نکا، نور، نوشهر، فریدونکنار و عباس آباد می باشد.

از نظر آب هوایی، استان مازندران دارای آب و هوای معتدل و مرطوب می باشد. البته به این آب و هوا، آب و هوای خزری نیز گفته می شود. از جمله عوامل اصلی که بر روی آب و هوای این استان شمالی تاثیر می گذارد، می توان به کوه های البرز در جنوب و نزدیک بودن به دریا و پوشش گیاهی اشاره کرد.

 

نکاتی درباره استان مازندران

استان مازندران از نظر طبیعی، به 3 دسته تقسیم شده است. در بخش جنوبی، شاهد طبیعت کوهستانی، در بخش میانی شاهد طبیعت میان بند و در بخش شمالی نیز شاهد طبیعت جلگه ای می باشیم. همچنین از سمت چپ به راست نیز این استان به وسیله ی رشته کوه البرز، به 3 منطقه ی غربی، مرکزی و شرقی تقسیم شده است.

درباره ی گویش این استان شمالی، باید گفت که اهالی استان مازندران به 2 زبان فارسی و مازندرانی، صحبت می کنند. گویش مازندرانی، از زبان ایرانیان قدیم به جا مانده است که در اکثر مناطق این استان، رایج است. همچنین از نظر دین، 99.7 درصد افراد این استان را مسلمان شیعه تشکیل داده است.

نکته ی جالب درباره ی استان مازندران، این می باشد که این استان، به وسیله ی سه محور مهم هراز، کندوان و سوادکوه، با مرکز کشور یعنی تهران در ارتباط می باشد. همچنین علاوه بر محور های فوق، این استان از طریق 3 فرودگاه شهرستان های ساری، نوشهر و رامسر، ارتباط هوایی خود را با سایر نقاط کشور، برقرار کرده است. همچنین راه آهن سراسری نیز در این استان قرار دارد. یکی از جذاب ترین مسیر های ارتباطی این استان، جاده ی ساحلی می باشد که از رامسر تا بابلسر به طول 220 کیلومتر و با فاصله ای به اندازه ی 10 الی 300 متر از سطح دریا، می باشد.

وجه تمایز استان مازندران با سایر نقاط ایران

یکی از اصلی ترین وجوه تمایز استان مازندران با سایر نقاط ایران، موقعیت طبیعی و جغرافیایی آن می باشد. وجود دریای خزر در شمال این استان که ساحلی زیبا را در کنار خود دارد به همراه جنگل های وسیع و بکر و همچنین وجود کوهستان های مرتفع در دامنه های قله دماوند، توانسته اند یک محیط فوق العاده حیرت انگیز را در این استان به وجود بیاورند. وجود غارها، انواع آبشار، رودخانه، آب های معدنی، چشمه و تالاب، از دیگر عواملی می باشد که باعث هیجان انگیز تر شدن این استان شمالی می شود. همین موارد، باعث شده تا هر ساله، گردشگران و مسافران زیادی پای به این استان بگذارند و از مناطق زیبای آن، دیدن کنند.

پیشینه ی تاریخی استان مازندران

استان مازندران از نظر شرایط اقلیمی و زیست محیطی، از گذشته تاکنون، مکان مناسبی برای اقامت بوده است. جالب است بدانید در گذشته، گروهی از مردمان در این منطقه سکونت داشته اند. نتیجه ی تحقیقاتی که از گذشته انجام شد، این نتیجه را نشان می دهد که در 100 هزار سال پیش، گروهی از افراد در این استان اقامت داشته اند. در حدود 4500 سال پیش، افراد ساکن در این استان، مراحل ورود به شهرنشینی را طی کرده اند. شاید برایتان سوال باشد که چرا در دوران باستان، نامی از استان مازندران دیده نمی شود. علت این موضوع، این می باشد که نام این استان در گذشته، پشتخوارگی و پزشخوارگر بوده است. همچنین در گذشته و از سلسله های پادوسبانان، آل باوند و افراسیابیان، نام این استان طبرستان بوده و آن ها بر قسمت هایی از آن، حکومت می کردند.

وجه تسمیه نام استان مازندران

طی تحقیقاتی که برخی از نویسندگان و مورخان از نام استان مازندران انجام داده اند، مشخص شد ریشه ی نام مازندران از کلمه ی ماز به معنای دژ گرفته شده است. نقل شده است در گذشته مردم به فرمان مازیار بن قارن که سردار طبرستانی بود، برای حفاظت از این منطقه در برابر اعراب، اقدام به ساخت دژ هایی کرده اند. به همین علت، اسم این استان مازندران شد که به معنای ماز در آن است. به عبارتی معنای این واژه، دژ در آن می باشد. البته طی گزارشاتی که ابن اسفندیار ارائه داد است، مازندران در اصل موزاندرون به معنای درون کوه موز بوده است. البته روایت های دیگری نیز وجود دارد که حجازی درباره ی آن ها، گفته است که این منطقه، محل سکونت آریایی هایی بوده است که نام مازندران به معنای ماز و ایندر را برای خود گرفته اند. این کلمه به معنای سرزمین خدایان بوده است.

(این مطلب در حال به روز رسانی و تکمیل می باشد)

منبع: سازمان همیاری شهرداری های استان مازندران

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد