قائمشهر Qaemshahr از شهرهای قدیمی استان مازندران می باشد. این شهر که در قدیم و قبل از انقلاب به شاهی موسوم بود، از بزرگترین و پر جمعیت ترین شهر های استان مازندران و شمال کشور می باشد. قائم شهر از سوی شمال با شهر های جویبار، سیمرغ(کیاکلا) و دریای خزر، از سوی شرق با ساری، از سوی جنوب با منطقه سوادکوه و از غرب با شهر بابل همسایه است. اکثریت ساکنین این شهر دوست داشتنی، مسلمان و شیعه 12 امامی بوده که به زبان مازندرانی و گویش مازندرانی تکلم می نمایند.

برای آشنایی بیشتر با این شهرستان زیبا با ما در مجله آموزشی اینترنتی مازرون مگز همراه باشید.

آب و هوا و اقلیم قائمشهر

آب و هوا و اقلیم قائمشهر

شهر قائمشهر به دلیل واقع بودن بین رشته کوه البرز و دریای مازندران، دارای آب و هوایی معتدل و مرطوب است. میزان بارندگی شهر و حومه قائم‌شهر نسبت به دیگر شهر های استان مازندران زیادتر بوده و بارش‌های آن از اواخر شهریور شروع شده و تا اوایل اردیبهشت ادامه دارد. در روزهای سرد زمستانی علاوه بر کاهش دما، در قائمشهر بعضا بارش‌ برف را نیز می توان شاهد بود. بهار قائمشهر هوایی خنک و مطبوع داشته که با افزایش دما، رطوبت و شرجی هوا نیز افزایش می‌یابد.

از چه راههایی می توان به قائمشهر سفر نمود

راه های سفر به قائمشهر

برای سفر به استان زیبای مازندران و شهرهای دوست داشتنی آن، می‌توان از بین جنگل و دشت‌های زیبا، تپه‌های سرسبز و جاده‌های مارپیچ عبور نمائید. 5 جاده اصلی برای طی سفر به این استان وجود دارد که عبارتند از: جاده چالوس، جاده هراز، جاده فیروزکوه، جاده قزوین- رشت و آزادراه تهران- شمال، که هر یک از این جاده‌ها در نوع خود زیبایی و ویژگی های منحصر به خود را دارند. برای سفر به قائم‌شهر انتخاب گزینه سفر ریلی نیز خالی از لطف نمی باشد. قائم‌شهر در مسیر قطار شمال قرار دارد و می‌توانید این مسیر را نیز برای سفر به این شهر انتخاب کنید. همچنین سفر با اتوبوس یکی دیگر از راه‌های دسترسی به قائم‌شهر به حساب می‌آید. تقریبا از بسیاری شهرهای ایران به قائم‌شهر اتوبوس وجود دارد. در صورتیکه از برخی نقاط کشور بخواهید با پرواز هوایی خود را به قائمشهر برسانید، می توانید فرودگاه ساری یا تهران را انتخاب نموده و پس از آن طی طریق با خودرو یا قطار نمائید.

برای سفر به قائمشهر چه فصلی مناسب است؟

فصل مناسب سفر به قائمشهر

همانگونه که مطرح شد قائمشهر، شهری واقع در کوهپایه و دشت های سرسبز بوده که آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد. انتخاب مناسب ترین فصل سفر به این شهر زیبا به سلیقه شما وابسته است. اما می توان گفت،  اگر به طبیعت سبز و زیبا علاقمند می باشید، مناسب ترین فصل سفر به قائم شهر در بهار و تابستان است. البته برخی گردشگران که به بارش های دل انگیز باران علاقه دارند بهترین فصل سفر به قائم‌شهر را پاییز می‌دانند. در فصل پاییز هوای شهر و حومه آن معتدل شده و از رطوبت هوا کاسته می‌شود و همچنین رنگ سبز طبیعت به رنگ‌های گرم پاییزی تغییر می‌کند. زمستان قائم‌شهر مناسب گردشگرانی است که به سرما، بارش باران و برف علاقمند می باشند.

معرفی جاذبه های گردشگری قائم‌شهر

شهر قائمشهر به دلیل قرار داشتن در مجاورت خط راه آهن و همینطور قرارگرفتن در مسیر تقاطع جاده های فیروزکوه و هراز از اهمیت زیادی در گردشگری استان مازندران برخوردار است. طبیعت زیبای این جلگه و اماکن تاریخی و هوای معتدل آن مسافران و همینطور نزدیک بودن به پایتخت، گردشگران بسیاری را در فصول مختلف سال، به سوی خود جلب می‌کند. در ادامه این بخش از مجله اینترنتی مازرون مگز، به معرفی برخی از جاذبه های گردشگری این شهر زیبا زیبا می‌پردازیم.

پارک جنگلی تلار Telar Forest

پارک جنگلی تلار Telar Forest

از مناطق بسیار زیبای قائمشهر، جاده نظامی می باشد که در ۷ کیلومتری و در ورودی غربی این شهر، واقع گردیده است. پارک جنگلی تلار Telar در انتهای جاده نظامی قرار دارد. پارک جنگلی تلار با دار بودن مساحت حدود 147 هکتار و درختان سر سبز و انبوه و همچنین وجود دریاچه ای زیبا، فضایی مناسب برای استراحت و تفریح به وجود آورده و یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار در بین اهالی و ساکنین قائمشهر و همینطور گردشگران بازدید کننده از این شهر می باشد.

تالاب و روستای Karchang کرچنگ

تالاب  و روستای کرچنگ قائمشهر Karchang

روستای کرچنگ یکی از روستاهای زیبا و دیدنی شهر قائمشهر می باشد. در روستای کرچنگ تالاب زیبا و طبیعی به همین نام در میان درختان جنگلی روستا وجود دارد. وجود درختان انبوه و متراکم موجب گردیده تا هوای روستای کرچنگ و تالاب معتدل شود. در اکوسیستم تالاب کرچنگ گونه های متنوع گیاهی و جانوری خاص این منطقه در قائمشهر یافت می شود.

دریاچه گل پل Gol Pol Lake

دریاچه گل پل Gol Pol قائمشهر

در منطقه جنوبی قائمشهر، روستایی زیبا به نام برنجستانک و سد خاکی زمزم وجود دارد که در میان جنگل قرار دارد. روستای برنجستانک توسط جنگل، سد و دریاچه ای به نام گل پل احاطه شده است. دریاچه گل پل دارای دو حوضچه بزرگ بوده که با توجه به دارا بودن آب شیرین، دارای گونه های متعددی از پرندگان و ماهیان می باشد. در اطراف دریاچه گل پل اقامتگاه هایی وجود دارد که امکان استراحت و اطراق را برای طبیعت گردان فراهم ساخته است.

آب بندان ساروکلا Sarokola Water Catchment

آببندان یا آبندون ساروکلا قائمشهر Sarokola Qaemshahr

آب بندان یا آبندون ساروکلا از مناطق زیبا و دیدنی قائمشهر می باشد. این آبندان در مجاورت شرقی روستای کوهساران واقع گردیده است و حدود 10 هزار متر متر مربع وسعت دارد. در کنار این آبگیر طبیعی که موقعیت مناسبی برای گردشگری، طبیعت گردی، قایقرانی و ... فراهم کرده است، باغات و مزارع چشم نواز جاذبه ای دو چندان را به این منطقه از قائمشهر بخشیده است. آببندان ساروکلا دارای عمق حدود 1 متر در کناره ها و عمق حدود 1.5 متر در اواسط آبگیر می باشد.

 

(این مطلب در حال به روز رسانی و تکمیل می باشد)

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد